Tüm gebe kadınların %20 – 50’sinde özellikle bu haftadan sonra makattaki toplar damarlarda varis olması anlamına gelen hemoroid (basur) görülebilmektedir.Basur maktan kanama , kaşıntı ,ve ağrıya neden olabilir.Kabızlık bu sorunu arttırır .Bir doktor tarafından mutlaka değerlendirilmelidir.Doktor kontrolü altıda bir takım fitil ve kremler kullanılarak ve ılık oturma banyosu yapılarak hafifletilebilinir.

Gebelikte özellikle bu haftadan sonra aşağıdaki bulgulardan herhangi biri olursa doktoruna hemen başvurmanız gerekmektedir:
Vaginal kanama
Elde ve yüzde uyuşma
Şiddetli karın ağrısı
Su gibi sıvı gelmesi
Vücut sıcaklığında aşırı artış
Çocuk hareketlerinde azalma, hissetmeme
Şiddetli baş ağrısı, görme kaybı.

Bebeğin boyu  28 cm ve ağırlığı 430 gr’dır
Kafasının vücuda oranı gittikçe değişmektedir. Vücut uzamakta ve kafaya göre oranı artmaktadır. Artık doğumdaki haline çok benzemektedir.
Kaş ve kirpiklerin oluşumu tamamlanmıştır.
Karaciğeri ve safra kesesi iş başındadır. Bilirubin salgısı gittikçe artmaktadır.
Eritrosit (kırmızı kan hücreleri) yapımı yeni başlamış olup hızla artmaktadır.
Erkek çocuklarda testisler skrotuma (torbaya) indiler. İnanamayacaksınız ama  testesteron salgısı ile birlikte ilkel sperm yapımı bu haftadan itibaren artık başlamış bulunmaktadır.
Daha hafif sesleri de duyabilmektedir. Annenin bebeği ile konuşması hatta şarkı söylemesi tavsiye edilir.
Sesli kitap okumaya ne dersiniz?

Gebelikte yeterli miktarda su alımı bebek ve anne sağlığı için çok önemli olup sayısız faydaları vardır. Tam tersi olan susuz kalma  yani dehidratasyon ise  özellikle bebek için ciddi riskler taşımaktadır.Yeterli miktarda su alımı gebelerde hemoroidlerin (basur) azalmasına , kabızlığın giderilmesine ve idrar yolu enfeksiyonlarının engellenmesine yardımcı olmaktadır.Ayrıca sanılanın aksine  su içmek kilo alımına, ayaklarda ve yüzde ödeme, yani şişliklere sebep olmamakta aksine vücuttaki sıvı dengesinin düzene girmesini sağlayarak bu şişliklerin azalmasına yardımcı olmaktadır.
Gebelerde görülen bir diğer problem de ciltte olan değişiklikleridir. Cilt kurulukları,karında çatlamalar sıklıkla görülmektedir. Yeterli miktarda su alınması bu cilt değişikliklerinin şiddetlenmesini ve kronikleşmesini  engellemektedir.
Yeteri kadar su alınmadığı zaman ne gibi riskler olmaktadır? En önemli risk erken doğum tehdididir. Dehidratasyon durumunda salgılanan bazı hormonlar rahim kasılmalarına sebep olarak erken doğuma sebep olabilmektedir. Bazı  hafif kasılmalarda damardan serum ile sıvı  verilmesi çoğu kez tedavide yeterli olabilmektedir.
Gebelere önerilen günlük su miktarı 6-8 bardaktır.  Ancak bu miktar ile  kan dolaşımı ve elektrolit dengesi en iyi şekilde olabilmektedir. Egzersiz yapan gebelere ve yazları tüm gebelere 2 bardak fazladan su içmeleri önerilmektedir.Bir günde alınan  bu sıvı miktarının musluk suyu,meyve suyu ve maden suyu değil , şişelenmiş doğal kaynak suyu olması tavsiye edilmektedir.

Tüm gebe kadınların %20 – 50’sinde özellikle bu haftadan sonra makattaki toplar damarlarda varis olması anlamına gelen hemoroid (basur) görülebilmektedir 0.312.466 3929